26 jul

10 verantwoorde BBQ tips

Wat hebben we toch een mazzel met deze heerlijke zomer! Het voelt als vakantie in eigen land. Lekker zwemmen, lange warme avonden in de tuin of met vrienden. Van mij mag het het hele jaar zo zijn!
Natuurlijk hoort lekker BBQ-en ook bij deze temperaturen. Gelukkig kan dat ook gewoon, zelfs in combinatie met je tussenweek of in je opbouwprogramma. En natuurlijk ook als je een programma op basis van gezonde voeding volgt. Hieronder deel ik tien tips met je, hoe je lekker kunt BBQ-en, maar toch verantwoord bezig kunt blijven:

1. Zorg dat je bent voorbereid
Als je bent uitgenodigd voor een barbecue, zorg dan dat je niet voor onverwachte verrassingen komt te staan! Dit is jouw doel, jouw leven. Dus ook jouw verantwoordelijkheid. Hou zelf de regie over wat je gaat eten. Neem zelf je vlees en/of vis en groenten mee. De gastheer of vrouw zal je dankbaar zijn. En jij zelf ook!

2. Kies bewuste snacks
Voordat de eerste stukken vlees en vis van de barbecue komen, ben je vaak wel een poosje verder. Ondertussen krijg je steeds meer trek en begint dat stokbrood met kruidenboter je steeds verleidelijker aan te kijken. Bekend verhaal? Snij dan vast wat komkommer of iets vergelijkbaars, zodat je afleiding hebt tijdens het wachten en de ergste trek wordt gestild.

3. Drink water
Een BBQ duurt langer dan een normale maaltijd, super gezellig! Vaak wordt er gedurende de hele avond lekker bij gedronken. Bedenk goed dat ook alcohol een echte dooddoener is voor jouw programma. Hoe zonde zou het zijn als je met je voeding zo goed oplet, maar dat alles voor niks is geweest, wanneer je wel gewoon alcohol drinkt? Maak hierin bewuste keuzes! Wat is dat ene glas (of die ene fles ūüėČ ) het je waard? Ben je morgen nog steeds blij met je keuze? Ik zou zeggen, drink lekker water. Dat is altijd de beste keuze, zeker met deze hitte!

4. Creatief met groenten
Gegrilde groenten zijn lekker en bevatten weinig calorie√ęn. Je kunt heerlijke groentenpakketjes maken in aluminiumfolie met wat olijfolie en verse kruiden of groentenspiesjes grillen. Pak lekkere stukken paprika, champignon, ui, tomaat of courgette en maak een kleurrijke groentespies.

5. Kies voor mager vlees
Het klaarmaken van vlees op een BBQ is √©√©n van de meest magere bereidingsvormen die er zijn.¬† Wat je erop legt is natuurlijk wel belangrijk! Er zijn veel soorten vlees die heel mager zijn en goed in jouw programma passen. Denk bijvoorbeeld eens aan entrec√īte, fricandeau, runderlapjes, varkenshaas, biefstuk, kipfilet of kalkoenfilet. Niks mis mee dacht ik zo! Marineer het vlees met een beetje olijfolie met verse kruiden of de Straight away bouillon. Een Callowfit sausje erbij maakt het geheel af!

6. Vis is ook heerlijk!
Ook vis kan prima op de barbecue. Lekker grillen of een pakketje maken van verschillende soorten vis. Of gewoon een lekker spiesje met bijvoorbeeld gamba’s! Probeer wel zoveel mogelijk de niet al te vette vissoorten te pakken. Varieer erop los met bijvoorbeeld¬†tilapia, tonijn, schol, tong, pangasius, gamba’s of garnalen. Oh…liever geen viskruiden uit een potje gebruiken. Dat is echt een zoutbommetje!

7. Salades
Het liefst blijf je zover mogelijk vandaan bij de bekende salades. Of je ze normaalgesproken nou op een stokbroodje smeerde, of gewoon zo van de vork at, dit is een gemene caloriebom! Zorg dat je voor jezelf een lekkere frisse salade maakt met bijvoorbeeld paprika, tomaatjes, bleekselderij en komkommer. Ook de Callowfit sausjes kunnen daar prima bij om de boel op te fleuren!

8. Slanke sausjes
Over die Callowfit sausjes gesproken, wat een feest is dat! Acht verschillende heerlijke sauzen, voor vlees en salades. En geen van deze sauzen bevat meer dan 5 calorie√ęn per serving! Dat is dus gewoon maximaal spuiten zonder schuldgevoel. Deze sauzen zijn volledig vet en suikervrij, 100% vegan en bevatten ook geen aspartaam. Als vergelijking: de gebruikelijke BBQ saus van Calve bevat ruim 8x zoveel calorieen dan die van Callowfit! Dat verschil is nog eens de moeite waard toch?

9. Hou je mate
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen en dus geldt het ook voor bij de BBQ; houd je mate. Het is zo zonde wanneer je zo je best doet om de juiste keuzes te maken en toch de fout in gaat, omdat je van alles teveel neemt! Te veel is immers altijd te veel. Ook als het gezonde producten zijn.  Vul één keer je bord met verschillende groenten, een paar stukjes vlees of vis en zorg ervoor dat deze de aanbevolen hoeveelheid niet overschreidt. Zo weet je altijd dat je save zit! En dat terwijl je wel gewoon gezellig mee hebt gedaan!

10. Zeg eens nee
Het zijn de kleintjes die het hem doen, wie kent dat gezegde nou niet? Eén stukje stokbrood worden er vaak meer. Eén alcoholische versnapering wordt al snel een half krat of een fles. Doe jezelf gewoon een lol en zeg nee. Geef jezelf een dik compliment zodra je dit hebt gedaan, beloon jezelf met iets waar je een dag later ook nog blij van wordt en vier je volgende weegmoment. Omdat je weer prachtig resultaat hebt en toch lekker hebt kunnen meedoen!  Geniet van al het andere om je heen en leg de focus niet bij het eten en drinken. Vergeet nooit waarvoor je hiermee was begonnen.  Zorg dat je trots kunt zijn op jezelf!

Ik hoop in ieder geval dat ik je met deze tips een stukje in de goede richting heb geholpen. Natuurlijk mag je me altijd vragen als er nog iets onduidelijk is of wanneer je graag meer informatie wilt over bepaalde zaken. Ik wens jullie allemaal een heel fijn BBQ seizoen, geniet maximaal en eet smakelijk! Het kan echt!

Groetjes Stein